مهار کردن استرس شغلی کارمندان در محیط کار

مهار استرس شغلی کارمند در محیط کار

چگونه در محیط کار استرس شغلی را مهار کنیم؟

استرس شغلی یکی از معضلاتی است که تقریبا همه افراد در محیط کار خود با آن مواجه هستند. این مشکل علاوه بر ایجاد بیماری های مختلف، باعث پایین آمدن اعتماد به نفس در کارمند می شود و در خلال و روند کارها نیز اختلال بوجود می آورند. برای کاهش این مشکل و از بین رفتن آن راه حل های بسیاری وجود دارد که می توان آنها را بکار گرفت. بسیاری از کارمندان در انجام وظایف در محیط کاری همیشه دچار مشکل هستند اما دلیل آن را هم نمی دانند. اما واقعا راهکار چیست ؟ چگونه باید از این استرس شغلی رها شد؟

سه راهکار مهم در مهار کردن استرس شغلی یک کارمند

بسیاری از کارمندانی که دچار استرس شغلی در محیط کار می شوند، نمی توانند به خوبی انجام وظیفه کنند و اغلب آرامش خود را از دست می دهند و باعث می شود در محیط کار عصبی شوند. این تنش علاوه بر اینکه بر روی عملکرد خود فرد تاثیر می گذارد بر روی همکارانی که با او در ارتباط هستند نیز تاثیر می گذارد.

شما با انجام این سه راهکار می توانید استرس شغلی خود را در محیط کار مهار کنید.

غلبه بر عامل بوجود آمدن استرس شغلی

یکی از راهکارهایی که در روند بوجود آمدن این مشکل وجود دارد این است که برای اینکه شما بر این مشکل فائق آیید، ابتدا باید ریشه های بوجود آمدن آن را شناسایی کنید. برای این منظور فهرستی از کارهایی که باعث شدت استرس در شما می شود را شناسایی کرده و لیست کنید. سپس باید بر روی هر یک از موارد به صورت جداگانه کار کنید تا این مشکل کمتر شود. بنابراین باید فکر کنید که چه کارهایی می توانید برای حل این مشکل ارائه دهید. سپس راه حل ها را بر روی کاغذ بنویسید و سعی کنید از همان لحظه آنها را عملی کنید. مثلا در هر وهله مشخص کنید که در فلان تاریخ همان کار را انجام خواهید داد و به این برنامه ریزی حتما عمل کنید.

مهار استرس شغلی کارمند در محیط کار

یادآوری موفقیت های گذشته برای بدست آوردن آرامش در محل کار

مشکلاتی که در سر کار به وجود می آیند و باعث افزایش استرس کاری می شوند، باعث نا امید شدن شخص شده و او را از انجام ادامه کارها نیز باز می دارد. در این هنگام برای اینکه آرامش برای فرد کارمند به وجود آید، باید موفقیت هایی که در گذشته کسب کرده است به او یادآور شود و چه کسی بهتر از خود او که این موفقیت ها را در ذهن دوباره تداعی و مرور کند. این کار باعث ایجاد انگیزه در شخص شده و روحیه او را تقویت می کند و بهترین راه برای کاهش استرس کاری است. بنابراین هر کسی با تکیه بر نقاط قوت و توانمندی های خود می تواند بر این مشکل فائق آید.

مهار استرس شغلی کارمند در محیط کار

نظم در کارها مهمترین کلید آرامش در محل کار

مهمترین مشکلی که کارمندان با آن سروکار دارند، بی نظمی و شلختگی است که باعث می شود تا کارها به ترتیب و در زمان مشخص شده انجام نشوند و همین امر سبب استرس در افراد می شود. بنابراین نظم دادن به کارها مهمترین کلید آرامش است. به این منظور افراد باید سعی کنند تا لیستی از کارهایی که باید انجام دهند را آماده سازند و طبق این لیست و اولویت بندی هر یک از کارها بر اساس اهمیت و زمان، آنها را به ترتیب انجام دهند.

سعی کند هیچگاه بیخودی سر خود را شلوغ نکند و همیشه کارها را سر فرصت و به دقت انجام دهد. یکی از نکاتی که در انجام کارها اهمیت دارد این است که کارها را به ترتیب و به نظم انجام دهید و هیچگاه چند کار را به صورت همزمان انجام ندهید زیرا این کار علاوه بر اینکه انجام کارها را تسریع نمی بخشد، بلکه باعث سردرگمی و استرس می شود. همچنین به هنگام انجام دادن کار فکر خود را فقط معطوف به کار کنید و هر گونه افکار دیگر را از خود دوری کنید زیرا این کار باعث تسلط بیشتر شما به کار و ایجاد آرامش می شود. سعی کنید اگر در انجام کاری به کمک کسی نیاز دارید حتما آن را انجام دهید و کنترل تمام کارها را با هم و در یک زمان در دست نگیرید.

مهار استرس شغلی کارمند در محیط کار

آزمونهای مرتبط

تست رفتارشناسی دیسک

تست مدل رفتاری دیسک (DISC)

دیسک یکی از محبوب ترین تست های رفتارشناسی است و کاربردهای زیادی در زمینه های توسعه فردی،خانوادگی،شغلی و سازمانی دارد.مهم ترین مزیت آزمون دیسک نسبت به آزمون های دیگر سادگی این آزمون است.

تست نئو فرم بلند

تست نئو فرم بلند

آزمون آنلاین نئو (NEO PI-R) یکی از آزمون های معتبر نئو است.این آزمون ویژگی های شخصیتی بهنجار را در توزیع طبیعی اندازه می گیرد.

آزمون شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI

آزمون آنلاین MBTI ، پرسشنامه ای است که هدف از طراحی آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری است