چند راهکار ساده برای کاهش و مدیریت استرس

  • افکار خود را کنترل و مدیریت کنید:

job stress

بعضی از مواقع با فکر کردن، یادداشت کردن، بیرون ریختن افکار بیهوده از ذهن و بازاندیشی می توان استرس را کنترل کرد. نباید به این موضوع فکر کرد که دیگران در مورد ما چگونه فکر می کنند. مهم این است که کارمان را یاد بگیریم و هرگاه اشتباه کردیم، بپذیریم. در اینگونه مواقع باید از بچه ها یاد گرفت. آنها با یک چشم می خندند، با یک چشم اشک می ریزند و توهین و ناراحتی را خیلی زود فراموش می کنند.

هیچ وقت به این فکر نکنید که مردم در خصوص شما چه می گویند. هیچ گاه حرمت نفستان را از دست ندهید. یادمان باشد شکست به معنای سقوط کردن نیست. با یک گزارش مثبت می شود همه چیز را درست کرد. با خوشحال کردن دیگران می توان استرس را کم کرد. و هیچ گاه تصمیم گیری خود را به خوشامد،حرف یا فکر دیگران منوط نکنید.

همواره باید آمادگی آن را داشته باشید که ممکن است با یک اتفاق موقعیت خود را از دست بدهیم. هیچ گاه موقعیت خود را مسلم فرض نکنیم. با این نگاه حتی اگر بیمار هم شویم، می توانیم به آن غلبه کنیم.

نه در کار و نه در خوردن حرص نزنید. حرص خوردن علاوه بر کاهش تمرکز شما، سلامت جسم، روح و فکرتان را نیز به خطر می اندازد.

به این فکر کنید که تنها کسانی که مشکل ندارند، آدم هایی هستند که در گورستان خوابیده اند. برای کنترل خشم یکی از بهترین راه ها، زدن یک راه میان بر و استفاده از خلاقیت برای حل مشکل است که افراد را آرام می کند.

یادمان باشد اگر شاد بیندیشیم، شاد می شویم. اگر فکر بد بکنیم احساس بدی پیدا می کنیم. اگر فکرهای ترسناک کنیم هراسان می شویم. همواره شادی در حکم خوردن غصه ها و استرس در حکم علف هرز افکار است.

  • روی خودتان سرمایه گذاری کنید:

anger control

همواره یادمان باشد در بسیاری از موارد لزوماً این افراد نیستند که باید تغییر کنند. بلکه، این خود ما هستیم که باید با تغییر خود، الگویی برای دیگران هم باشیم.

هیچ وقت حسرت بالاتر از خودتان را نخورید. سعی کنید به آنهایی که از شما موقعیت بدتری دارند نیز فکر کنید. شما می توانید شرایط خودتان را کنترل کنید. اما دیگران را نیز با توانمندی های خودتان مقایسه کنید.

وقت خودتان را مانند پولتان مدیریت کنید. برای این منظور مدیریت زمان بهترین توصیه است. کارهای مهم را زودتر انجام داده و از شر آنها خلاص شوید. به موقع تصمیم بگیرید. و ابتدا کارهای مهم را که روی ذهن تاثیر می گذارند زودتر انجام دهید. در عین حال نباید زندگی را پر از فعالیت های متعدد و متنوع کرد.

یادمان باشد برنده هرگز دست از تلاش نمی کشد. کسی که دست از تلاش بردارد هرگز برنده نمی شود . کسی که دست از تلاش می کشد استرس زده می شود.

روی ناملایمات تمرکز و آنها را کنترل کنید، آنها همیشه وجود دارند. با اولویت بندی ناملایمات می شود آنها را کنترل کرد. اما یادتان باشد که همه را نمی توان در یک برهه از زمان حل کرد.

شکر کنید به داشته ها و نداشته ها. همیشه بگویید: خدایا شاکرم، همه آن چیز هایی را که نیاز دارم به من داده ای و آن چیز را که نیاز ندارم، نداده ای. خدایا به من سلامتی، درایت و توانایی عطا کن. مطمئن باشید یاد مستمر خداوند استرس شما را کاهش می دهد و به آرامش قلبی، روحی و فکری مناسبی برای مواجهه با مسائل می رسید.

خنده نیروبخش ترین ماده طبیعت است. می گویند: خنده نوعی نیایش است. اگر بتوانید بخندید، نیایش کردن را آموخته اید.

  • با اطرافیانتان رفتار مناسب داشته باشید:

حقیقت را بگویید. ممکن است یک، دو یا سه دقیقه استرس پیدا کنید اما این مهم نیست. توفان هرچه شدیدتر باشد، سریع تر هم فروکش می کند. پس از آن احساس مطلوبی از خودتان پیدا می کنید.

رک گویی ممکن است در آغاز کسی را دلخور کند. ولی در بلندمدت اعتبار و حیثیت را بالا برده و استرس را کم می کند. اما مهم این است که چگونه «نه» بگوییم که دیگران را دچار استرس نکند. توضیح دادن دلایل و نحوه نه گفتن بسیار مهم است. همچنین ظرفیت «نه» شنیدن از دیگران را نیز داشته باشید.

بیاموزید که بلافاصله سپاسگزاری یا ابراز تاسف کنید. برای این کار در اولین فرصت ممکن اقدام کنید. یادتان باشد سلام کردن، هدیه دادن، سپاسگزاری کردن، معذرت خواستن و… شخصیت شما را کوچک نخواهد کرد. اما سعی کنید دوباره دچار همان خطا و لغزش نشوید.

یکی از قانون های توانمندی مهم جاذبه و دافعه یا دادن و گرفتن است. یادتان باشد که با ثروت، قلب کسی را نمی توان دزدید. یادتان باشد برای رسیدن به عظمت باید کاری برای انجام دادن، چیزی برای دوست داشتن و دستمایه ای برای امید داشت. یادمان باشد بخشودن و توقع نداشتن در این اصل بسیار مهم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد تستاپ

تست استرس شغلی (Osipow)

پرسشنامه استرس شغلی اسیپو

آزمون های مرتبط

مطالب مرتبط

آخرین مطالب مرتبط

کلیه حقوق مادی و معنوی این سامانه نزد تستاپ محفوظ است