اهمیت خودآگاهی و نحوه بدست آوردن خودآگاهی بیشتر

خودآگاهی و درون گرایی، نقطه شروعی است که به بهتر شدن شما کمک می کند. در واقع بهسازی و پیشرفت شما بدون خودآگاهی غیرممکن است. خودآگاهی (گاهی اوقات به عنوان خودشناسی یا درون گرایی نیز شناخته می شود) درباره درک نیازهای خود، خواسته ها، نقاط ضعف، عادت ها و هر مشخصه دیگری درباره شما است. هرچه بیشتر در مورد خودتان بدانید، بهتر می توانید خود را با تغییرات زندگی تطبیق دهید.

معمولا درباره خودآگاهی اینگونه فرض می شود که اگر شما اطلاعاتی درباره خودتان جمع آوری کنید، می توانید براساس آن داده ها به بهسازی خود بپردازید. اساسا، هرچه بیشتر به احساسات و کارهایتان توجه کنید، بهتر متوجه می شوید که دلیل انجام کارهایی که انجام می دهید، چیست. هرچه بیشتر در مورد عادت های خود بدانید، ساده تر می توانید این عادت ها را بهبود بخشید. در بیشتر موارد بدست آوردن این آگاهی کمی طول می کشد.

ممکن است فکر کنید که زمانیکه خود را به اندازه کافی شناختید، قادر به حل تمام مشکلات خواهید بود، اما این درست نیست. در واقع خودآگاهی جادو نمی کند و تنها گام اول برای بهتر کردن خود است.

خودآگاهی خود را با تمرین بهبود بخشید

self-awareness

شناخت خودتان بطور کامل بسیار دشوار است؛ اما این بدان معنی نیست که نباید در راستای شناخت خود تلاشی بکنیم. شما نمیتوانید هر گونه مشکلی را در زندگی خود حل کنید، اما می توانید پیشرفت هایی در مورد تغییرات جزئی انجام دهید. در اینجا چند روش بیان میشود:

  • یاد بگیرید که به خودتان نگاه کنید:

    در واقع شما باید تصمیمات خود را تجزیه و تحلیل کرده و از خود انتقاد کنید. حتی بهتر از آن می توانید دوستان قابل اعتمادی را برای صحبت کردن و گوش دادن به انتقاداتشان پیدا کنید.

  • اهداف خود را بنویسید:

    هدف اصلی از خودآگاهی، بهتر کردن خود است، بنابراین منطقی است که شما نیاز به داشتن هدف دارید. پس نوشتن این اهداف یک راه عالی برای شناخت خودتان است.

  • یک دفتر برای ثبت وقایع روزانه داشته باشید:

    اگر می خواهید ارزیابی دقیق تری از خودتان داشته باشید، داشتن یک دفتر وقایع روزانه، راهی عالی برای دستیابی به این هدف است. یادداشت برداری از وقایع روزانه شما را از آنچه که انجام می دهید و اینکه مشکلات از کجا می آیند، آگاه تر می کند؛ زیرا شما می توانید هر چیزی را در آن مستند کنید. اگر شما زمانی را برای ثبت کارهای کوچکی مثل صرف غذا، خوردن آب یا خوابیدن صرف می کنید، بهتر است از آنها صرف نظر کرده و بر روی انجام کارهای بزرگتر تمرکز نمایید.

  • از خود انتقاد کنید:

    انتقاد از خود یکی از آزاردهنده ترین کارها برای ما است، اما اگر به آن به عنوان یک آزمایش فکری نگاه کنید، مفید خواهد بود. پس به جای آنکه وقت خود را صرف بهسازی خود نمایید به این فکر کنید که رئیس یا کارکنانتان از شما انتظار انجام چه کارهایی را دارند. به این تریتب شما می توانید خود را از دیدگاه فرد دیگری ببینید و درباره خودتان بینش اندکی بدست آورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سامانه نزد تستاپ محفوظ است