دنبال کردن علاقه و اشتیاق در کسب و کار

دنبال کردن شور و اشتیاق در کسب و کار

دنبال کردن علاقه در کسب و کار

آیا دنبال کردن علاقه و اشتیاق در کسب و کار حتما به موفقیت ختم می شود؟ باید بگویم بر خلاف تصور خیلی از افراد خیر، این طور نیست. دنبال کردن علاقه برای موفقیت در یک کسب و کار کافی نیست. افراد در برخی از زمان ها فکر می کنند که به یک کسب و کاری علاقه مند هستند اما ممکن است مدتی پس از انجام آن بفهمند که علاقه ای به آن کار ندارند. تحقیقات درباره‌ی تمایل قلبی و شور و اشتیاق به موضوعات نشان می‌دهد که باید روی سه موضوع اصلی متمرکز شویم:

  • شور و اشتیاق پیدا کردنی نیست باید به مرور زمان در فرد ایجاد شود
  • نباید با اشتیاق قلبی تصمیم بگیریم. زیرا مشکلات زیادی به همراه دارد از جمله : کاهش علاقه اولیه یکی از آن ها است.
  • علاقه شدید همیشه باعث می شود گمراه شوید، درنتیجه، درک محدودیت‌های آن اهمیت فراوانی دارد.

شاید امروزه این جمله که می گویند : “به دنبال عشق و علاقه ات برو” را زیاد شنیده باشید. مخصوصا که امروزه در بسیاری از آگهی های استخدامی این جمله به عنوان یک شعار استفاده می شود. اما بگذارید راحت بگویم بسیاری از افراد چگونگی دنبال کردن علاقه را بلد نیستند. به همین دلیل است که شکست می خورند. بسیاری فکر می کنند دنبال کردن خواست قلبی همان شور و اشتیاق است. اما چگونه علایق خود را دنبال کنیم؟

ما در این مقاله می خواهیم بگوییم چگونه با مشکلات مذکور مقابله کنید و در دنبال کردن شور و اشتیاق موفق شوید؟

پس چگونه علایق خود را دنبال کنیم؟

برای پیداکردن شورواشتیاق منتظر نمانید

بسیاری از افراد تصور می کنند که شور و اشتیاق در آن ها ثابت است. یعنی این گونه فکر می کنند که یا به یک چیز علاقه مند هستند یا علاقه مند نیستند. اما باید بگویم این دیدگاه کاملا اشتباه بوده و شما را به گمراهی می کشاند. همین افراد با این تصورشان کارهای زیادی را شروع می کنند و آن ها را امتحان می کنند به امید این که بالاخره از یکی خوششان می آید و آن را انتخاب می کنند اما باید بگویم شما روند اشتباهی را انتخاب کرده اید. اما فردی که فکر می کند شور و اشتیاق ثابت است هیچ گاه با این روند نیز نمی تواند کسب و کاری را شروع کند.

تصوراتی که در بالا گفته شد باعث می شود از اهمیت توسعه‌ی شورواشتیاق افراد برای شغل و کسب‌وکار غافل شویم. شما نمی توانید در لحظه بگویید که من علاقه زیادی به این کار دارم، بلکه باید بتوانید هم زمان با مهارت هایی که در کسب و کار یاد می گیرید و اعتماد به نفس و ارتباطات کاری شور و اشتیاق و علاقه را در خود توسعه دهید. باور به ثابت‌بودن شورواشتیاق افراد را از اکتشاف موضوعات جدید دور می‌کند و با چنین باوری درصورت مواجهه با مشکلات، زودتر از ادامه‌ی مسیر منصرف می‌شوند.

شما اگر می خواهید شور و اشتیاق را در خود توسعه دهید در اولین گام باید این تصور را از ذهن خود خط بزنید. در واقع در مرحله افراد باید به دنبال توسعه و بهبود شور و اشتیاق باشید. برای مثال می توانید در همین کار فعلی خود که قرار دارید به دنبال وظایفی باشید که هیجان و تمایل بیشتری را در شما ایجاد می کند.

اما در کل این طور نیست که فکر کنید حتما باید شغل کنونی شما به موضوع عشق و علاقه کاری تبدیل شود. اگر فرصت و فضای کافی را برای جست‌وجوی تمایل خود یا واقعا علاقه‌ای به شغل کنونی ندارید، باید به‌دنبال مسیرهای جدید برای توسعه‌ی اشتیاق کاری باشید.

توسعه شور و اشتیاق در کار

تمرکز بر روی موضوع مهم

یکی دیگر از روش هایی که در توسعه شور و اشتیاق کاربرد دارد تمرکز کردن و دنبال کردن برروی فرآیندی است که لذت بیشتری دارد یا به قولی برای شما جذابیت بیشتری دارد. تفاوت بین عشق و جذابیت و علاقه، با اهمیت و ظریف و مهم است. تمرکز روی عشق، اشتیاق را با آنچه لذت‌بخش و شادی‌آفرین باشد، ترکیب می‌کند. درمقابل، تمرکز روی موضوع مهم، اشتیاق را با ارزش‌ها و تأثیرهای مدنظرتان پیوند می‌زند. پس تمرکز بر روی موضوع مهم اهمیت بسیار زیادی دارد. اشتیاق باید در جهت کاربردی و متمرکز بر پیشرفت کسب‌وکار باشد. یعنی اشتیاق را با تمرکز بر روی موضاعات مهم گره بزنید.

اشتیاق در طول زمان کاهش می‌یابد؛ درنتیجه، اگر تنها روی خوشحالی و لذت متمرکز باشید، به‌اندازه‌ی زمان تمرکز روی موضوعات پراهمیت و کاربردی تلاش نمی‌کنید. وقتی به‌دنبال شورواشتیاق خود هستید، مقاومت را به‌عنوان عنصری حیاتی در نظر داشته باشید؛ چراکه دنبال‌کردن اشتیاق مسیری طولانی‌مدت و چالش‌برانگیز خواهد بود.

تمرکز برروی موضوع مهم در توسعه اشتیاق

عبور از محدودیت‌های اشتیاق

علاوه بر آن چیزی که در بالا گفته شده است. شور و اشتیاق دارای محدودیت هایی هم نیز است. در واقع محدودیت آن این جا است که بدانید این شور و اشتیاق قلبی برای شما کاربرد دارد یا خیر؟

مطالعات نشان می‌دهد اشتیاق در ترکیب با دو عامل کارآمد خواهد بود:

  • دیگران با شورواشتیاق شما هم‌عقیده باشند؛
  • اشتیاق را در حوزه‌ای مناسب به‌کار بگیرید.

برای مثال اگر پروژه ای دلخواه را در محل کار خود بیان کردید و همه همکارانتان با شما هم عقیده بودند و آن ها هم مانند شما شور و اشتیاق داشتند، شور و اشتیاق شما کارآمد است و قطعا با شما همسو می شوند اما در غیر این صورت پروژه شما به نتیجه نخواهد رسید.

عبور از محدودیت های اشتیاق در کسب و کار

در نتیجه :

بسیاری از ما تمایل داریم برای توسعه‌ی وضعیت کسب‌وکار خود، از شورواشتیاق پیروی کنیم. سازمان‌ها نیز اغلب چنین رویکردی را تشویق می‌کنند و البته اکثرا نمی‌دانیم چگونه باید این مسیر را طی کنیم. درک اشتیاق به‌عنوان مفهومی گسترش‌پذیر و ملزم به رشد و مسیری مشکل و پر از محدودیت، در دنبال‌کردن موفق آن به‌ ما کمک خواهد کرد.

آزمونهای مرتبط

تست رفتارشناسی دیسک

تست مدل رفتاری دیسک (DISC)

دیسک یکی از محبوب ترین تست های رفتارشناسی است و کاربردهای زیادی در زمینه های توسعه فردی،خانوادگی،شغلی و سازمانی دارد.مهم ترین مزیت آزمون دیسک نسبت به آزمون های دیگر سادگی این آزمون است.

تست نئو فرم بلند

تست نئو فرم بلند

آزمون آنلاین نئو (NEO PI-R) یکی از آزمون های معتبر نئو است.این آزمون ویژگی های شخصیتی بهنجار را در توزیع طبیعی اندازه می گیرد.

آزمون شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI

آزمون آنلاین MBTI ، پرسشنامه ای است که هدف از طراحی آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *