استخدام

شما به عنوان یک مدیر چگونه کارمندان خود را استخدام می کنید؟

استخدام

شما به عنوان یک مدیر چگونه کارمندان خود را استخدام می کنید؟

استخدام یکی از مهم ترین چالش های هر کسب و کاری است، حتی اگر شما متخصص منابع انسانی باشید بازهم کم و بیش با این مشکل روبرو هستید. به صراحت می توان گفت از تاثیرگذارترین فرایندهای منابع انسانی، انتخاب صحیح است.

استخدام کارکنان توانمند و متناسب با فرهنگ سازمان، علاوه بر کم کردن هزینه های ورود و خروج پرسنل، گاها میتواند با خلاقیت و پشتکار موجب برون رفت سازمان از بحران ها و شرایط سخت باشد. طبیعی است که این انتخاب مشکل هم هست.

چقدر به استخدام درست در سازمان خود فکر کرده اید؟ چقدر در استخدام افراد موفق بودید؟

برای اینکه استخدام درست و مناسب داشته باشید باید چند مورد را بررسی کنید، که عبارتند از:

  • درک درستی از فرهنگ سازمان خود داشته باشید
  • ارزش های سازمان را بشناسید و بررسی کنید
  • برای سازمان خود استراتژی و برنامه استخدام مناسب داشته باشید

در ادامه مقاله هر یک از موارد بالا را مورد بررسی قرار می دهیم.

چگونه باید کارمندان خود را استخدام کنید؟

برای استخدام درک درستی از فرهنگ سازمان داشته باشید

هر سازمانی فرهنگ منحصر به خود را دارد. همان گونه که همه افراد در جامعه دارای شخصیت های متفاوتی هستند و ما از همدیگر انتظارات متفاوتی داریم، سازمان ها نیز در رفتار با کارکنان و انتظارتشان از آنها متفاوت عمل می کنند.

برای درک بهتر به مثالی زیر توجه کنید:

شما دو شرکت را در نظر بگیرید که هر دو آن ها تولیدکننده بازی های رایانه ای هستند.

شرکت اول معتقد است افرادی را باید در سازمان خود استخدام کند که دارای خلاقیت و انگیزه هستند زیرا این سازمان اعتقاد دارد که هرچه میزان خلاقیت در این بازی ها بیشتر باشد فروش این بازی ها بیشتر خواهد شد.

اگر کارکنان شرکت اول که با چالش و خلاقیت به موفقیت برسند، درک آنها از فرهنگ درست و خوب، فرهنگ خلاق خواهد بود.

حال به بررسی شرکت دوم می پردازیم، مدیران این شرکت خوب می دانند که چه نوع بازی مناسب چه مخاطبینی است به همین دلیل آن ها به دنبال کارکنانی هستند که کاربلد و مطیع باشند و می خواهند آنچه که مدیران ارشد می گویند به خوبی پیاده سازی کنند.

این شرکت به دنبال استخدام افراد دقیق و فرآیند ساز می باشد که پیرو دستورالعمل های از پیش تعیین شده اند و تغییر روشها و چالش ها برایشان قابل پذیرش نیست.

اگر کارکنان شرکت دوم به موفقیت برسند، درک آنها از فرهنگ درست و خوب، فرهنگ پیروی از دستورالعمل هاست.

با توجه به مثال های بالا به خوبی نتیجه می گیریم که، مدیران باید بدانند فرهنگ تیم یا شرکتشان دقیقا چیست؟ قصد از استخدام افراد جدید تقویت فرهنگ فعلی سازمان است یا تعادل در فرهنگ موجود؟

در این صورت مدیران با شناخت فرهنگ های سازمان، متوجه خواهند شد که کارکنان آن ها چه پیامی را به مخاطبینشان باید انتقال دهند. شناخت ارزش های سازمان در واقع شناخت برند سازمان است.

فرهنگ سازمان

ارزش های سازمان را بشناسید و بررسی کنید

همیشه توجه کنید دید و ارزشی که در ذهن مخاطبین ما نهادینه می شود دقیقا همان ارزشی است که کارمندان ما به آن ها القا کرده اند. پس باید توجه داشته باشید که کارمندانی را استخدام کنید که ارزش های سازمان را به خوبی درک کرده باشند. هویت سازمان شما در این صورت حفظ می شود. ارزش های سازمان خود را باید بشناسید و به درستی به کارمندان خود، آن ها را بیان کنید.

برای سازمان خود استراتژی و برنامه استخدام داشته باشید

هر صاحب کسب و کاری قبل از استخدام باید به یک نتیجه و جمع بندی با خود رسیده باشد که چه استراتژی در استخدام دارد؟

وقتی به استخدام شخصی در سازمان فکر می کنید و نمی خواهید کارهای سازمان خود را برون سپاری کنید، در حقیقت یا استراتژی سرباز وفادار دارید یا استراتژی متخصص متعهد.

اما شاید تا به حال تعریفی از این دو استراتژی را نشنیده باشید.

استراتژی سرباز وفادار به این معناست که: شما به فکر این هستید که پرسنلی داشته باشید که حداقل دانش را داشته باشد ولی هماهنگ با فرهنگ سازمان باشد و در طول کار در سازمان شما دانش و تخصص عالی را کسب کند. به این نوع طرز فکر استراتژی وفادار می گویند.

در این استراتژی مهم ترین عامل تعیین کننده ویژگی های رفتاری و شخصیتی است. شما قبل از استخدام نیازمند ابزارهایی هستید که مدل رفتاری و شخصیتی فرد را به شما نشان دهد.

اما استراتژی متخصص متعهد: اگر شما در فرآیند استخدام به دنبال افرادی متخصص و با سابقه هستید از استراتژی متخصص متعهد بهره گرفته اید که در این نوع استراتژی شما باید از ابزارهای که مهارت فرد را مورد سنجش قرار می دهند بهره بگیرید تا ابزارهای سنجش مدل و تیپ شخصیتی افراد.

در سنجش شخصیت و رفتار و خصوصیات روانشناختی از تست و نرم افزارهای مختلفی میتوان استفاده کرد. برای اینکه بتوانید به نتایج تست ها اتکا کنید ، چند فاکتور را در نظر داشته باشید:

تست ها باید بومی سازی شده باشند:

 تست های بومی سازی شده یعنی، اگر از تست هایی استفاده می کنید که در گزارش آن ها افسردگی ارائه می شود باید این شاخص را در جامعه کنونی شما مورد سنجش قرار دهد به عبارتی اگر قرار است درصد تعداد زنان افسرده را نشان دهد در جامعه کنونی شما نشان دهد. زیرا آمارهای کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی خاورمیانه باهم متفاوت است.

تست ها باید به صورت استاندارد پرسیده شوند. هر تست استانداردی دارای روایی و پایایی است. این دو فاکتور در همان حالت استاندارد تست سنجیده شده اند.

بدین معنا که اگر نسخه اصلی تست دیسک که ۴۸ سوال است و کاربر مجبور است در هر قسمت دو پاسخ نزدیک و دور نسبت به خود را انتخاب کند، به فرمت های غیر از این صورت استاندارد پرسیده شود، باید مجددا مانند نسخه اصلی با آنالیزهای آماری گسترده، روایی و پایایی آن ها سنجیده شود. در غیر اینصورت نتایج آنها قابل استناد نیست.

این موضوع غالبا به خاطر پیچیدگی های برنامه نویسی برای تست دیسک بوجود می آید و بیشتر تست ها در مراجع مختلف معمولا از فرمت استاندارد اصلی استفاده میکنند.

 نتایج تست های کمی باید شامل عدد باشند:

 به عنوان مثال می توان گفت که در نتایج تست نئو با گزارش کامل یا تست دیسک  با گزارش کامل، علاوه بر گزارش بالا و پایین بودن وضعیت فرد در هر خصوصیتی باید عدد آن ویژگی هم گزارش شود. مثلا در گزارش تست دیسک با گزارش کامل ، دو پروفایل که نتیجه D گزارش داده اند با توجه به مقدار D گزارش شده دارای صفات رفتاری متفاوتی هستند.

از این رو نمیتوان گفت این دو شخص D هستند! زیرا که کیفیت آنها با هم متفاوت است. مثلا رفتار ریسک پذیر یکی از صفت های پروفایل D با عدد حدود ۵۰ تا ۵۵ می باشد در صورتی که رفتار اقتدار گرا یکی از صفت های پروفایل D با عدد بیش از ۸۰ است.

استراتژی محتوایی
جمع بندی :

سازمان ها برای استخدام درست باید دقیق عمل کنند چرا که با انتخاب یک کارمند درست ممکن است یک سازمان به موفقیت برسد و یا ممکن است با یک انتخاب اشتباه سازمان متضرر گردد و ارزش ها و هویت سازمان در نگاه مشتریان تغییر کند.

آزمونهای مرتبط

تست رفتارشناسی دیسک

تست مدل رفتاری دیسک (DISC)

دیسک یکی از محبوب ترین تست های رفتارشناسی است و کاربردهای زیادی در زمینه های توسعه فردی،خانوادگی،شغلی و سازمانی دارد.مهم ترین مزیت آزمون دیسک نسبت به آزمون های دیگر سادگی این آزمون است.

تست نئو فرم بلند

تست نئو فرم بلند

آزمون آنلاین نئو (NEO PI-R) یکی از آزمون های معتبر نئو است.این آزمون ویژگی های شخصیتی بهنجار را در توزیع طبیعی اندازه می گیرد.

mbti

تست شخصیت شناسی MBTI

آزمون آنلاین MBTI ، پرسشنامه ای است که هدف از طراحی آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری است

برای عضویت در خبرنامه ایمیلی تستاپ، ایمیل خود را وارد کنید