هوش هیجانی در مذاکره

تا به این جای مبحث مربوط به مذاکره در مورد مدل های ذهنی و شخصیت شناسی و رفتار شناسی در گفتگو صحبت کردیم و البته به موارد جزئی تری هم اشاره نمودیم. در این مطلب قصد داریم در خصوص یک موضوع مهم در مذاکره بحث کنیم. این موضوع کاربرد هوش هیجانی در مذاکره است. البته دانش هوش هیجانی فقط به این موضوع منحصر نشده و در سال های اخیر در بسیاری از کسب و کارها و زمینه های علمی و تجربی مورد توجه قرار گرفته است. چون ثابت گردیده این دانش می تواند در بهبود روابط و شکل گیری گفتگوهای سالم و سازنده کمک بسیاری کند. خب قبل از این که به کاربرد هوش هیجانی در مذاکره بپردازیم، بهتر است در خصوص تعاریف آن کمی صحبت کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

هوش هیجانی در مذاکره

هوش هیجانی چیست؟

اگر بخواهیم هوش هیجانی را به صورت ساده و بسیار ملموس تعریف کنیم، باید بگوییم خیلی وقت ها ما گمان می کنیم همه چیز مانند محاسبات ریاضی قابل پیش بینی و قابل اندازه گیری مکانیکی است. در این دنیا اموری وجود دارند که با منطق ریاضی سازگار نبوده و گاهی معادلات منطقی ما را بهم می زنند. حالا فرقی نمی کند در چه زمینه ای باشد. می تواند در زمینه ارتباطات، تجارت یا رفتارهای فردی و اجتماعی و یا هر چیز دیگری اتفاق بیفتد.

انسان ها دارای هیجانات و عواطفی هستند که قطعا آنها را در تصمیم گیری های خود دخالت می دهند. مثلا اگر دو طرف مذاکره به هم وابستگی عاطفی داشته باشند هرگز تضمینی وجود ندارد که این وابستگی عطفی در گفتگوهایشان تاثیر نداشته باشد یا اگر دو نفر نسبت به هم سابقه ذهنی بدی داشته باشند این سابقه ذهنی نهفته در ذهنشان در هنگام مذاکره به سراغ آنها خواهد آمد و هر چقدر هم که تلاش کنند باز هم از آن گریزی نخواهد بود. اگر فردی مهارت این را داشته باشد که هوش هیجانی خود را کنترل کرده و بداند با هوش هیجانی طرف مقابل هم چطور رفتار کند قطعا در مذاکره و گفتگو از هر نوع و سطحی که باشد موفق تر خواهد بود.

هوش هیجانی در مذاکره

اداره کردن جلسات از مهارت های مهم مذاکره است

شاید این سوال به ذهنتان خطور کند، در دنیای امروز که بسیاری از مذاکره ها به صورت تلفنی یا ایمیلی انجام می شود دیگر چه نیازی به مهارت اداره کردن جلسه است. همه جلسات چه به صورت تلفنی باشند و چه حضوری و فیزیکی فوت و فن اداره کردن خاص خود را دارند. البته اداره کردن جلسات حضوری و فیزیکی مهارت مهمتر و تخصصی تری بوده و این موضوع قابل انکار نیست و خیلی از گفتگوهای امروزی هم هنوز به صورت حضوری انجام می شود. پس اگر شما فردی در بین تیم مذاکره کننده هستید به سهم و جایگاه خودتان باید بتوانید آن قسمت از جلسه که مربوط به شما است را اداره کرده و نگذارید از دستتان خارج شود. برای اینکه مهارت اداره یک جلسه را به دست بیاورید، بهتر است قبل از جلسه کارهای ذیل را انجام دهید:

  • اول از همه اینکه یک دستور جلسه دقیق و درست داشته باشید و در طول گفتگو سعی کنید از این دستور جلسه خارج نشده و با مدیریت صحیح مانع از این شوید که دیگران هم از این دستور جلسه خارج شوند.
  • اگر نیاز به لابی هایی قبل از جلسه است حتما این کار را انجام دهید و از تاثیر آن غافل نباشید.
  • افراد حاضر در جلسه را معرفی کرده و به طور دقیق نقش آنها را توضیح دهید.
  • فضای حاکم بر جلسه و زمان لازم برای گفتگو را به صورت حرفه ای مدیریت کنید. برای فضای حاکم بر جلسه تمامی مباحثی که تا الان در خصوص مهارت های مذاکره گفته ایم به شما کمک خواهد کرد.
  • در نهایت تهیه صورت جلسه و یک نتیجه گیری دقیق نباید فراموش شود.

در پایان این مبحث

کاری که شما باید به عنوان یک مذاکره کننده حرفه ای انجام دهید، این است که فضای جلسه را درک کرده و آن را به سمتی که به نفع خودتان است، هدایت کنید.

نویسنده: پویا ودایع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سامانه نزد تستاپ محفوظ است